TEASER CKB











Sedang asyik Zafran merenung wajah Erina tiba-tiba bahunya dirempuh seseorang. Pantas dia bersuara.

Sorry,” ucap Zafran sepatah. Lantas dia mengukir senyum pada pelancong luar negara itu.

No, it’s okay. It’s my fault. Who is the girl? It’s your wife? She so beautiful,” puji  jejaka asing itu seraya menuding jari pada Erina.

Yes, she is my wife,” ujar Zafran seraya memeluk bahu Erina.

Oh I see. Your wife look nice with her hijab. And you are handsome boy,” ujar jejaka itu lantas  ketawa kecil.

Really? You are handsome to Sir. By the way where are you from Sir?” Zafran menyoal dengan senyuman yang tidak lekang menghiasi bibir. Terasa bangga hatinya saat dipuji oleh pelancong asing. He he…

Sorry I forgot to introduce myself. My name is Abdullah. I come from England. I with my wife want honeymoon at here,” ujar Abdullah seraya menyungging senyum. Erina membalas senyuman pada wanita di sebelah Abdullah.

Same with me. We want honeymoon too. My name is Zafran. And my wife name Erina,” ujar Zafran lantas memperkenalkan dirinya.

Abdullah menyambut huluran tangan Zafran.

“ Saya bangga kerana penduduk Malaysia sangat baik budi bahasanya. Isteri saya juga banyak mengajar saya tentang adb orang melayu. Saya rasa suka dengan Malaysia. Berbeza dengan England. Di sini saya lebih rasa ketenangan.” Zafran tersenyum mendengar slang Abdullah yang masih tidak sempurna itu.

Not bad. Pandai juga awak cakap Malaysia ya,” usik Zafran lantas ketawa kecil.

Abdullah ikut ketawa seraya memaut bahu isterinya Fatimah.

“ Tak mengapalah Encik Zafran. Saya pergi dulu ya. Assalamualaikum.”

“ Walaikumsalam.” Serentak Erina dan Zafran menjawab salam. Mereka menghantar Abdullah dan isterinya sehingga hilang dari pandangan.

“ Tak sangka kan? Mat salih macam Abdullah tu tertarik dengan Malaysia? Budi bahasa pun baik je,” puji Erina ikhlas. Sempat matanya menyorot wajah suaminya itu.

‘ Cemburulah tu. Pantang aku puji lelaki lain. Cemburu je dia. He he… tapi comel juga rupda suami aku ni bile cemburu. Tangkap gambarlah,’ monolog Erina dalam hati. Lantas segera tangannya menekan punat kamera pada HTC.

MEREKA mengayuh basikal melalui laluan ke Ringlet, yang menuruni bukit sebelum memasuki kembali ke kawasan Taman Royal Lily yang sedikit mendaki untuk kembali ke pekan Tanah Rata. Sesekali Zafran menjeling Erina yang seperti tercungap-cungap itu.

“ Sayang penat ke? Nak berhenti dulu tak?” soal Zafran prihatin. Risau juga andainya isteri kesayangannya itu pengsan ke apa? Hu hu…

Takpe abang. Rin okey je,” ujar Erina cuba menyakinkan si suami.

“ Kalau penat cakap tau. Abang tak mahu sayang pengsan.” Zafran mengingatkan Erina lantas dia cuba untuk menyayangi wanita itu.

Sampai di Pekan Tanah Rata, Zafran mengajak Erina untuk ke Stesen Mardi di Persiaran Dayang Endah. Dia meminta izin untuk memasuki secara percuma sekadar untuk melalui kawasannya sahaja.

Di Stesen Mardi terdapat banyak lokasi yang boleh singgah untuk bergambar. Antara bangunan utama Stesen Mardi itu sendiri yang bercirikan senibina tudor moden dan jika bernasib baik, kabus tebal yang membungkusnya pasti menambah nilai gambar yang ditangkap. Sempat jugalah mereka singgah di kawasan tanaman di bahagian laman belakang sebelum singgah pula di Kilang Teh pertama di Malaysia yang dibina pada tahun 1924. Sehingga kini Kilang Teh tersebut masih beroperasi untuk memproses daun teh dari ladang teh Mardi secara berkala untuk demonstrasi kepada pelancong.

Dari kilang teh, Erina dan Zafran mendaki pula puncak pandang di atas kawasan tanaman teh untuk melihat keseluruhan Stesen ini. Saat turun dari puncak mereka boleh singgah sebentar di kawasan Taman Enggerisnya untuk bergambar sekali lagi dan tidak lupa juga untuk bergambar di kawasan Menara Jam yang berlatarkan catatan suhu semasa sebagai bukti suhu ketika di situ.






p/s= cukup tak?????hehehe :P

2 comments:

karyaarisaaleya.blogspot.com said...

X ckup sbnarnya. Hehe. Akk nak lagi!! ^_^

Unknown said...

hahahaha nanti lah :P