TEASER AMS

SEBENARNYA SAYA NAK TUKAR WATAK ZIQA NI.
TAPI TAK TAHU NAK TUKAR DENGAN ARTIS WANITA MANA.
HUHU... IF ADA CADANGAN MEH LA SUGGEST HEEE.....












USAI makan aku mengajak Nadia untuk singgah di Pantai Teluk Cempedak. Sengaja aku mengajaknya ke situ. Nak menghilangkan rasa sedih yang bermukim di hati aku ni. Erm… tapi nak kata tenang tu taklah juga. Pasainya… si Nadia ni tak habis-habis nak bercakap pasai Haziq sengal tu. Ish! Makin loama aku rasa Nadia ni makin copy perangai mak aku la.

Tak sudah-sudah nak membebel dekat aku. Naik rimas aku jadinya. Sesekali aku cuba menarik selendang yang ditiup angin. Aku hanya berpakaian ringkas saja. Yelah bukannya nak jumpa marka pun. Aku cuma jumpa Nadia saja. Jadi cukuplah sekadar aku memakai baju T-shirt labuh lengan panjang dan juga sekadar memakai track suit.

Aku ni sangat sempoi orangnya. Kata orang a very simple person.  He he. Ceh, hiperbola sungguh aku ni.

Haih! Nadia ni kan dah macam mak nenek dah. Asyik menceceh je kerjanya. Tak penat ke asyik bercakap? Ish! Rimaslah aku. Ni kalau aku tak suruh dia diam mahu bernanah telinga aku ni. Heh!

“Kau ni boleh diam tak? Dekat rumah mak aku membebel. Dekat sini kau pula yang membebel. Rimas aku tahu tak? Dah la kau jalan la seorang. Aku nak pergi tenangkan fikiran. Nanti aku jumpa kau dekat sini,” ujarku seraya berlalu meninggalkan Nadia yang terpinga-pinga.

“Wei, Ziqa. Ziq. Wei kau nak pergi mana?” teriak Nadia. Namun aku hanya buat tak dengar saja. Malas aku melayan dia. Buat sakit hati je.

Erm… bila aku keseorangan macam ni mulalah hati ni nak feeling sedih bagai. Haih! Apalah nasib. Sampai perkahwinan pun mak nak aturkan. Padahal aku ni masih muda. Dan untuk kesekian kalinya aku melepaskan keluhan berat.

Aku mengatur langkah perlahan. Fikiranku kosong. Sekosong hatiku. Sunyi. Sunyi tanpa senda gurauannya. Ya! Aku harus akui. Aku sangat rindukan Abang Hafiz. Rindu untuk melihat senyumannya. Rindu untuki mendengar tawa mesranya, rindu untuk menatap wajahnya. Ah! Kusut benar fikiran aku. Ya ALLAH hanya ENGKAUlah yang mengetahui betapa aku merindui Abang Hafiz. Sesungguhnya sehari tanpa gurauannya membuatkan hidupku nanar. Aku pohon ya ALLAH, pertemukanlah aku dengannya semula. Aku ingin sekali memohon maaf atas sikapku kepadanya. Aku cuba untuk membuang perasaan bersalahku dengan menatap keindahan ciptaan-NYA.

Haih! Betapa indahnya ciptaan ALLAH. Aku mengucap syukur  kerana dikurniakan pancaindera untuk melihat keindahan ciptaan-NYA ini.

Dari atas jambatan yang sedang aku lalui ini, aku dapat melihat pelbagai ragam manusia. Ada yang sedang asyik bergambar. Ada yang sedang seronok bermandi-manda. Ada yang berjalan di pesisir pantai. Ada yang sedang berpelukan. Erk? Macam-macam hal la. Lantaklah. Yang penting aku tak kacau mereka. Aku melilau mata memandang keindahan alam yang terbentang luas di hadapanku.

Terasa tenang hatiku saat mendengar deruan ombak yang memukul pantai. Tiba-tiba ketenanganku terganggu saat disapa seseorang.

“Ary buat apa dekat sini?” Spontan aku menoleh pada empunya suara. Tergamam seketika saat mataku menatap wajah Abang Hafiz. Kenapa begini? Apa yang sudah berlaku? Kenapa aku lihat wajahnya seperti tidak bermaya? Tampak cengkung sekali. Dia sakitkah? Terlalu banyak soalan yang berlegar di mindaku. Namun tiada satu pun yang terkeluar dari bibir.

“A… Abang Hafiz…” hanya itu yang keluar dari ulas bibirku. Suaraku bergetar. Sesungguhnya Abang Hafiz seperti memahami apa yang bermain di fikiranku. Sebentar tadi, aku memohon pada Yang Maha Kuasa agar mempertemukan aku dengan Abang Hafiz semula. Dan kini… orangnya sudah berdiri dihadapanku. Masya-ALLAH betapa indahnya rancangan ALLAH. Terima kasih ya ALLAH. Kerana telah memakbulkan doaku.

“Ary sihat?” Aku jawab soalan Abang Hafiz dengan anggukan cuma. Aku tak tahu kenapa. Aku merasa hidupku yang suram telah kembali bercahaya.. Anehnya perasaan. Seoalh-olah kehadirannya begitu aku dambakan. Adakah… erk? Cinta? Aku? Cintakan Abang Hafiz? Eh! Tak mungkinlah. Habis tu aku cintakan siapa? Haziq? Oh! No… lagilah salah. Heh!

“Ke… kenapa Ary nampak abang macam tak bermaya je. Abang tak sihat ke?”

Abang Hafiz hanya tersenyum. Tangannya diselukkan ke dalam poket. Tampak kacak wajahnya biarpun agak kurus berbanding sebelum ini. Abang Hafiz berdiri di sebelahku. Rapat. Sehinggakan bau perfume  yang dipakainya menusuk rongga hidungku.

Aku suka sangat dengan haruman minyak wanginya. Baunya agak lembut dan tak terlalu keras. 
Aku mencuri pandang wajah Abang Hafiz. Kenapa ni? Kenapa dia diam je ni? Ish! Kekoklah aku. Biasanya ada je benda yang dia nak sakat aku. Haih! Tak boleh jadi ni. Bosanlah kalau duduk diam je.

“Err… abang sihat? Kenapa kurus sangat sekarang ni? Err… A… Ary nak minta maaf sebab marah abang hari tu. Ary…” pantas Abang Hafiz mencaras kata-kataku.

“Abang dah lama maafkan. Lagipun Ary tak ada buat salah apa pun. Maaflah andainya sikap abang melukakan hati Ary. Abang kurus eh? Sebelum ni abang gemuk ke? Risau juga ya Ary tentang abang.” Aku ketawa kecil mendengar kata-katanya. Namun tawaku mati saat dia merenungku tajam.

Gurlp! Dah kenapa pula Abang Hafiz pandang aku macam tu? Haih! Aku melarikan pandangan ke arah laut. Ketenangan ombak di hadapanku ini, tidak mampu lagi untuk menenangkan hatiku. Berdetak kencang jantungku saat direnung sebegitu.

I miss you so much Ary. I miss everything about you. About your smile, your laughing, your eye. Selama sebulan kita tak berhubung abang rasa terseksa sangat. Abang rindukan Ary. Abang rindukan senda gurau Ary. I miss my loI mean my sister,” luah Abang Hafiz dengan telus. Aku menoleh padanya. Aku melihat wajahnya yang suram. Hatiku turut merasa sayu melihat air mata yang bergenang di tubir matanya.

My lomy what? Don’t say Abang Hafiz nak sebut my love. Ohmai… tak mungkin.  Sangat mustahil. Apalah kau ni Ziqa. Banyak sangat baca novel agaknya.

I miss you too. Abang tak tahu macam mana perasaan Ary. Ary rasa sakit sangat. Ary rindukan abang. Selama ni hanya Abang Hafiz yang memahami Ary. Tapi… bila abang pun suruh Ary terima cadangan mak, Ary jadi bengang. Ary sakit hati. Maafkan Ary ya Abang Hafiz,” pintaku padanya. Abang Hafiz mengukir senyum. Ah! Bertambah lagi markah buat Abang Hafiz. He he… ketampanannya terserlah saat dia meloretkan senyuman.

“Maafkan abang juga. Err… sebenarnya minggu depan abang kena balik Indonesia dah. Abang tak boleh lama dekat sini. Sebab abang dah nak habis belajar. Tinggal satu semester je lagi. Lepas ni In shaa ALLAH abang ingat nak kerja dekat Kuala Lumpur je. Tak pun dekat Kuantan. Dekat sikit dengan Ary. Sekurang-kurangnya Ary tak jauh dari abang.”

Erk? Apakah maksud Abang Hafiz eh? Sekurang-kurangnya aku dekat dengan dia? Tak fahamlah aku. Abang Hafiz ni tahulah belajar bidang perundangan. Tapi takkan la dengan aku pun cakap berkias. Ha ha…

Dan petang itu menjadi petang yang sangat mengindahkan. Akhirnya abang yang aku sayangi telahpun kembali pada aku. Ish! Klise benor aku cakap macam tu kan? Maksud aku abang yang aku sayangi kini sudahpun mampu membuatkan hari-hariku ceria seperti sedia kala. Alhamdulillah.





P/S= HOPE TERHIBURLAH YA HEEEE ^_^

1 comment:

Unknown said...

xsesuai la. sebab ziqa gadis yg bertudung :)