KASIH JANGAN PERGI PART 2







Assalamualaikum, pertama sekali cheq nak minta maaf pasai lewat kasi n3 naaa... enjoy k :) maaf atas kekurangan





========================================================








AFIF TERSENYUM melihat Ariana yang bertungkus lumus menyudahkan kerjanya. Terkadang dia hairan juga dengan sahabatnya itu. Tidak malukah dia sebagai gadis bekerja di bengkel membaiki kereta? Tapi bila difikirkan balik… dia tahu jawapannya.

Ariana yang tidak sedar dirinya diperhatikan bersiul sambil mengemaskan barang-barang yang digunakan sebentar tadi. Dia menarik nafas lega apabila berjaya membaiki kereta sebelum tepat jam 4 petang. Dia melirik jam di pergelangan tangannya.

“La, patutlah perut aku ni asyik berbunyi je. Dah pukul 2 rupanya. Ceh! Lapar gila ni. Mana pula bos ni? Aku dah la tengah lapar ni. Bos pula menghilang entah kemana. Adui!” Afif tersenyum saat mendengar bebelan Ariana.

Dengan perlahan dia berdehem. Ariana mengurut dada akibat terkejut. Fikirnya dia hanya keseorangan di situ. Dia melangkah ke singki untuk membasuh tangannya.

“Bro, kau dah lama ke ada dekat sini?” soal Ariana setelah melabuhkan punggung bersebelahan Afif.

“Agak lamalah. Kau je yang tak sedar. Khusyuk sangat buat kerja. Banyak pula aku tengok aku repair kereta hari ni. Mesti kau penat gila kan? Ni aku ada belikan kau nasi ayam. Makanlah.”

Ariana tersenyum manis pada Afif. Sesungguhnya dia merasa sangat bertuah kerana memiliki sahabat yang baik serta memahami seperti Afif. Dia mencapai polisterin yang dihulurkan Afif. Usai membaca doa makan dia menyuapkan nasi ayam ke dalam mulut. Afif hanya memerhatikan tingkah Ariana.

“Blurrrrbbb…” Afif hanya tergeleng kepala melihat sikap sempoi Ariana. Ariana menggosok perut yang sudah penuh terisi.

“Alhamdulillah, kenyangnya. Eh, kau tak makan eh?”

“Bertuah punya kawan. Kau dah kenyang baru nak tanya aku? Samdol punya Ary.”

Ariana menayangkan sengih apabila dimarahi Afif. Dia tahu Afif hanya marah-marah sayang saja. Lagipun mereka tak pernah bergaduh besar-besaran. Sekadar bergaduh kecil tu adalah.

“Eheem, assalamualaikum. Boleh tolong tengokkan kereta saya tak? Tak tahulah rosak apa. Dari tadi asyik meragam je. Aircond pun tak berfungsi. Boleh tolong tengok-tengokkan?” serentak Ariana dan Afif menoleh pada suara yang menyapa.

Afif memandang wajah gadis dihadapannya tidak berkelip. Mak oiii cantiknya minah ni. Tinggi, sopan pula tu. Afif mengumam di dalam hati. Spontan dia menyentuh dada yang berdebar secara tiba-tiba.

Ariana yang melihat Afif diam seribu bahasa itu segera bangkit. Lantas dia membasuh tangan sebelum menghulurkan tangan untuk bersalam dengan gadis ayu itu. Dia tersenyum senget saat melihat wajah terkulat-kulat si gadis.

“Waalaikumsalam. Jangan risaulah. Saya ni perempuan. Bukan lelaki,” ujar Ariana selamba. Usai Ariana berkata gadis itu menyambut huluran tangannya.

“Nama saya Elfira. Awak siapa nama? Awak kerja di sini?” soal Elfira seraya mata melihat penampilan Ariana dari atas ke bawah.

“Kenapa? Tak boleh ke seorang gadis bekerja di sini?” tanya Ariana skeptikal. Hatinya merasa panas apabila perasan mata bundar gadis bernama Elfira itu yang seakan-akan memandangnya jijik. Dia melepaskan pegangan tangan mereka.

Menyampah pula aku dengan minah ni. Salah ke aku kerja dekat bengkel? Janji halal sudahlah. Aku tak kacau hidup kau pun. Hatinya berdongkol geram.

“Err… maaf ya cik. Kawan saya ni memang kasar sikit. Mulut pun main lepas je,” ujar Afif seraya mengepitkan kepala Ariana di celah ketiaknya.

“Weh! Sewel betullah kau ni.” Afif menghamburkan tawa saat melihat wajah tidak puas hati Ariana.

“Nama aku Ariana. Panggil Ary je. Kereta kau rosak apa eh?” belum pun sempat Ariana melangkah ke kereta Elfira, Afif terlebih dahulu menlangkah ke kereta gadis itu.

“Ary, kau tolong aku. Ambikkan peralatan lengkap. Air-cond tak berfungsi ni sebab dah kehabisan gas cik. Nak kami tukarkan pada gas yang paling berkualiti tak?” soal Afif dengan senyuman yang tidak lekang di bibirnya. Ariana mencebik bibir mendengar nada suara Afif.

“Boleh juga. Awak boleh tukarkan?” tanya Elfira sambil meliuk lentokkan tubuh di hadapan Afif. Naik juling mata Ariana melihat tingkah gadis di hadapannya itu. Serasa mahu saja dia memuntahkan makanan yang baru dihadamnya sebentar tadi. Gedik bebenor. Dah macam kucing parsi saja.

Setelah dua jam akhirnya selesai juga  kerja membaiki kereta. Itupun Ariana yang membaikinya. Afif tahunya mengarah dan gelak ketawa bersama gadis kerek yang bernama Elfira itu. Nak harapkan Afif memang taklah. Cakap macam bagus saja. Konon nak tukarkan gas aircond. Hampeh. Badigol! Samdol! Semua adalah. Kutuk Ariana di dalam hati. Geram saat mendengar gelak tawa dua insan di hadapannya.

“Dah siap. Bayar bil kat depan sana eh,” ujar Ariana senada. Bosan! Geram, sakit hati dengan tingkah menggedik Elfira. Nampak sangat minah ni nak menyendeng dekat Afif. Heh!

Elfira berlalu meninggalkan Afif serta Ariana untuk membayar bil servis kereta yang dikenakan. Ariana mengambil kesempatan itu untuk meluahkan ketidakpuasan hatinya pada Afif. Namun belum sempat dia membuka mulut, Afif terlebih dahulu memuji keindahan dan kesopanan Elfira. Terasa mual tekak Ariana saat Afif memuji Elfira. Bukanlah dia cemburu. Tapi dia lihat Elfira itu seolah-olah plastik. Terlalu berpura-pura.

Bukan dia tidak nampak senyuman sinis yang terukir di bibir Elfira saat dia meminta pertolongan pada Afif. Geramnya hanya ALLAH saja yang tahu. Afif pula sibuk benar melayan kerenah minah plastik itu.

“Aku suka tengok Elfira. Bro, kalau kau pakai macam tu mesti lagi cantik kan Ary? Ary, Ary kau marah aku ke?”

Ish! Badigol punya kawan. Tak habis-habis nak puji minah tu. Benci aku. Ingat aku ni apa? Tunggul? Dah la tadi tak tolong aku. Sikit-sikit layan minah tu. Menyampah, Ariana merengus di dalam hati.

Afif yang melihat wajah cemberut Ariana mula merasa serba salah. Dia tahu Ariana marahkan dirinya. Bukan dia tidak mahu membantu Ariana sebentar tadi, tetapi dia terasa seronok saat berbual dengan Elfira hingga terleka dia jadinya. Tahu-tahu saja semuanya sudah selesai.

“Err…sayang janganlah marah. Abang minta maaf eh.”

Sayang, sayang. Sekali aku pelangkung kepala tu melayang jantung kang. Huh! Aku dah tengah marah ni. Agrh! Tekanan aku macam ni. Desis Ariana di dalam hati.

“Kau tahu tak aku penat? Dah la kau langsung tak tolong aku tadi. Kau tu asyik berkepit je dengan minah plastik tu. Aku tak suka tahu tak? Aku tak suka kau rapat dengan minah tu. Nampak sangat pada mata dia yang dia tak suka dengan aku.

"Kau tu pula baru je kenal sehari dah mula nak merenyam. Bencilah aku. Lelaki memang semuanya sama. Gatal,” hambur Ariana seraya mencapai helmet. Lantas dia menghidupkan enjin motor untuk pulang ke rumah. Hati yang sebal tidak dipedulikan.

“Ary, Ary. Alamak, sah la dia marah,” gerutu Afif. Dia sudah mula gelabah.

“Awek awak jelous ke awak layan saya tadi?” tanya Elfira sebaik saja selesai membayar harga servis. Sebenarnya dia curi-curi dengar perbualan Afif dan juga Ariana tadi. Sengaja ingin tahu apa yang digaduhkan mereka. Di dalam hati dia bersorak. Nampaknya peluang untuk dia mendekatkan diri dengan Afif akan terbuka luas.

“Maaflah cik. Saya kena balik ni. Bos, saya balik dulu. Ary merajuk dengan saya. Susah nanti saya nak pujuk dia. Dah la keras kepala dia tu,” jerit Afif kepada bosnya yang sedang menjamah makanan tengah hari itu.

“Ha yelah. Kamu tu pandai-pandailah pujuk kekasih kamu tu ya,” usik Hazim pada Afif.

Dia tahu antara Afif dan Ariana ada ‘sesuatu’. Dan ‘sesuatu’ itu hanya orang terdekat mereka saja yang dapat merasakannya. Bukannya dia nampak layanan Afif pada Ariana. Cuma kejadian tadi agak menyentak sanubarinya. Dia sendiri hairan melihat Afif yang berkepit dengan wanita yang baru dikenalinya itu. Jika hendak dibandingkan wanita itu dengan Ariana, pastilah Ariana tampak kekurangannya. Namun jika melihat dengan mata hati, dia merasakan Ariana lebih segalanya. Lebih baik, jujur, cantik walaupun sedikit garang.

Elfira mencebir bibir saat melihat Afif yang tergesa-gesa itu. Segera dia mengatur langkah ke keretanya. Dia nekad untuk menawan hati Afif.

Seminggu kemudian…

AFIF menjerut rasa saat Ariana menjauhkan diri darinya. Dia tahu bahawa Ariana terasa akan keputusannya. Dia melepaskan keluhan berat. Entah mengapa dia merasa seolah-olah kehilangan.

“Ary kenapa kau seksa aku macam ni?” Ingin saja dia mengajukan soalan itu pada Ariana. Namun dia khuatir akan jawapan yang bakal diterima dari sahabatnya itu.

Afif meraup wajah yang terasa kusut. Panggilan dari Elfira juga tidak dihiraukan. Dia sendiri hairan dengan hatinya. Jika dahulu panggilan dari Elfira itu sangat dinantinya. Tetapi kini dia sangat mendambakan panggilan dari Ariana. Seminggu tidak mendengar suara gadis itu sangat membuatkan hatinya gundah gulana.

Pada masa yang sama hati Ariana juga terpukul. Sungguh dia terkilan akan keputusan yang diambil oleh Afif. Tidak sedarkah lelaki itu bahawa selama ini dia yang selalu ada untuknya? Dimanakah janji lelaki itu untuk selalu ada dan selalu menyayanginya?

“Afif… sampai hati kau bohong aku. Mana janji kau selama ni? Kau kata kau takkan biarkan sesiapa pun sakiti aku. Tapi sekarang… kau yang sakitkan hati aku. Tergamak betul kau buat aku macam ni. Minah tu… kau baru kenal dia tapi ah! Serabut kepala aku. Ya ALLAH, kuatkan hatiku ya ALLAH.” Ariana menangis teresak-esak.

Matanya tidak lepas dari menatap dada langit. Langit pada malam ini tampak suram tanpa cahaya bulan. Seperti kehidupannya yang suram tanpa kehadiran Afif. Sepertimana langit tidak ceria dengan kehadiran bulan, begitu jugalah hidupnya yang tidak berseri tanpa ditemani Afif. Terkadang dia hairan dengan dirinya. 

Selalu saja perasaan cemburu membakar dirinya saat melihat Afif bermesra dengan Elfira. Apakah ini cinta? Tapi andainya benar dia mencintai Afif, adakah perasaannya kan berbalas? Dia bangkit dari pembaringan. Lantas dicapainya gitar yang terletak di sisi. Jarinya mula memetik gitar mengikut alunan irama lagu Andai Hatiku Bersuara nyanyian Chomel.

Oh Tuhan, berikanlah aku
Kekuatan menempuhi dugaanMU
Aku percaya ada hikmahnya
Di setiap dugaan yang ku terima

Ariana mula merasa sebak saat bait lirik pertama itu dinyanyikannya. Airmata semakin laju menuruni pipi.

‘Lagu ni memang betul-betul macam kisah hidup aku la. Ya ALLAH sakitnya hati mencintai dalam diam,’ desis hati kecil Ariana.

Andainya hatiku bersuara
Pastinya ia akan berkata
Cukuplah sayang aku tidak berdaya
Mengharungi segala sengsara

Berapa kali harus aku terluka
Barulah kan ku sedar
Cintaku tidak layak untuk dirinya
Mengapa masih aku setia disisinya
Tidak ku mengerti ,tidak ku fahami

Airmata yang mengalir dibiarkan tanpa diseka. Sejujurnya dia sudah lama tidak mengalirkan airmata. Namun kini kerana seorang insan bergelar lelaki airmatanya tumpah setelah sekian lama tidak mengalir di pipinya.

Dia akui bahawa selama ini Afif yang selalu membuatkan dirinya ketawa. Namun kini kerana lelaki itu jugalah dia menangis hiba. Dan itu adalah kerana cinta yang terpendam sekian lama di dalam hatinya.

Seperti insan biasa aku ingin bahagia
Menyintai dan dicintai tiada duanya
Andai terlampau permintaanku ini
Maafkanlah kasih

Oh Tuhan, berikanlah aku
Kekuatan menempuhi dugaanMu
Aku percaya ada hikmahnya
Di setiap dugaan yang ku terima

Ariana menyeka airmata di pipinya. Tanpa disedarinya nyanyiannya itu telah menyentuh hati insan yang turut menyimpan perasaan terhadap dirinya. Jika diturutkan rasa hati ingin saja disapanya gadis yang semakin mendapat tempat di hatinya itu. Namun dia khuatir dengan penerimaan gadis itu.

Dia turut merasa sebak apabila melihat pipi Ariana yang lencun dek airmata. Dia menyentuh dada yang terasa sakit dengan tiba-tiba.

‘Ya ALLAH, perasaan apakah ini? Kenapa dada aku sakit melihat airmata di pipinya? Ary… maafkanlah aku. Aku tahu aku salah. Ya ALLAH, pilihan apalagi yang harus aku lakukan? Melepaskan Elfira… aku tidak sampai hati untuk melihatnya bersedih. Namun ya ALLAH hati aku lebih berat untuk melepaskan Ary. Bantulah hamba-MU yang lemah ini Ya RABB,’ detik Afif  di dalam hati. Setelah Ariana masuk ke dalam rumah dia berlalu pergi meninggalkan halaman rumah Ariana.
           
ARIANA menjeling sekilas pada wajah Afif yang sedang asyik membaiki kereta itu. Jika diturutkan hati ingin saja dia menegur lelaki itu. Namun egonya mengatasi segalanya. Hanya ALLAH sajalah yang mengetahui betapa dia merindui lelaki itu. Saat matanya bertentang dengan sepasang mata milik Afif, segera dia melarikan pandangan ke arah lain. Afif melepaskan keluhan berat. Sesungguhnya dia sudah mati akal untuk memikirkan cara melembutkan hati Ariana yang keras bak kerikil itu.

‘Ya ALLAH, bagaimana lagi caranya untuk aku memujuk hati Ariana? Sudah pelbagai cara aku gunakan. Namun Ariana tetap juga dingin. Ya ALLAH, sesungguhnya aku sangat merindui Ary,’ desis Afif di dalam hati.

‘Nak tegur ke tak eh? Ya ALLAH, rindu sangat nak dengar suara Afif. Tapi… aku kan masih mogok suara dengan dia. Aduh! Runsing la macam ni,” omel Ariana di dalam hati. Dalam diam dia mencuri pandang pada wajah Afif.

Hazim sedikit hairan apabila tidak langsung mendengar gurau senda sahabat merangkap pekerjanya itu. Jika sebelum ini, buka saja pintu grill pasti akan mendengar gurau senda mereka.

“Kenapa pula si Afif dengan Ary ni? Bergaduh ke? Dekat seminggu juga aku tengok diorang tak bertegur. Haih! Parah. Buat kerja pun serba tak kena semuanya. Tak boleh jadi ni. Aku sebagai majikan harus perbetulkan keadaan,” omel Hazim sendirian. Pantas dia memanggil Ahmad.

“Mad, hang pi ganti si Afif tu. Aku tengok dia dari tadi duk baiki kereta tu. Tak siap-siap lagi. Lepaih tu hang panggil Ary dengan Afif jumpa aku,” arah Hazim dengan serius. Ahmad berlalu mengikuti arahan yang diberikan majikannya.

Ahmad merupakan pekerja barunya. Walaupun Ahmad baru bekerja hari ini, namun dia tetap berpuas hati dengan layanan serta servis yang Ahmad tunjukkan.

“Err… kau orang. Tu bos panggil Pergilah. Afif biar aku settle kereta ni. Kau pergilah jumpa bos.”

Ariana serta Afif sedikit kaget. Tidak pernah pula bos mereka memanggil semasa bekerja. Melainkan sewaktu ingin memberi gaji sahaja. Mereka saling berpandangan. Namun tidak lama. Ariana menghayun langkah laju meninggalkan  Afif di belakang. Hatinya sedikit berdebar.

Tok! Tok!

“Masuk.” Serentak Afif dan Ariana memulas tombol pintu. Saat tersedar jemari mereka bersentuhan segera Ariana melarikan jemarinya. Dia menjeling tajam pada Afif. Hazim yang perasan pandangan tajam Ariana itu segera berdehem untuk meleraikan situasi ‘panas’ yang dirasakan kini.

“Ary, Afif jemputlah duduk. Pejabat aku ni belum nak roboh lagi aih,” seloroh Hazim seraya bangkit dari kerusinya. Lantas dia duduk di sofa kecil yang terdapat di pejabatnya.

Ariana menoleh melihat sofa yang berada di dalam pejabat mini bosnya. Dia berdecit apabila melihat hanya ada sofa yang muat untuk dua orang tetamu itu.

Takde pilihan la nampaknya. Kena juga duduk dekat dengan mamat ni. Huh!’ omel hati kecil Ariana.

Ariana menjarakkan diri saat terasa bahunya bersentuhan dengan bahu Afif.

“Apa masalah kau orang ni?” tanya Hazim terus terang. Sungguh dia sudah rimas melihat wajah masam mencuka kedua-duanya itu. Yang seorang ke timur, yang seorang ke selatan. Hampir gila dibuatnya memikirkan masalah yang melanda pekerja kesayangannya itu.

Baik Afif mahupun Ariana seorang pun tidak mahu bersuara. Ariana bermain dengan hujung lengan bajunya. Manakala Afif hanya memerhati tingkah Ariana.

“Kau orang ni pekak ke apa? Aku tanya ni. Haih! Susahla. Aku ni niat nak bantu hangpa. Tapi kalau hangpa rasa…” belum pun habis kata-kata Hazim, Ariana pantas memintas.

“Bos tanyalah sendiri Afif ni. malas nak cakap. Menyampah!”

Tak berkelip mata Afif menatap wajah Ariana yang  sudah mula berubah rona itu. Tahulah dia kini bahawa Ariana benar-benar marah akan keputusan ‘bodohnya’ itu. Mahunya tak bodoh. Baru saja kenal Elfira beberapa hari, tahu-tahu saja sudah bertukar status dari ‘sahabat’ kepada ‘kekasih’. Mahunya Ariana tidak mengamuk. Sudahlah semenjak bergelar ‘kekasih’ masanya banyak terluang dengan Elfira. Baginya memang padan dengan muka dia apabila Ariana mula menjauhkan diri darinya. Haih! Nasib, nasib. Di sebelah kanan, sahabat. Sebelah kiri pula kekasih. Sungguh dia runsing untuk menjaga kedua-dua hati wanita yang disayanginya itu.

“Afif, apahal sebenaqnya ni? Hangpa tau dak aku ni rasa susah hati bila tengok hangpa duk masam muka lagu ni? Aku ni rasa macam rezeki aku lari ja bila hangpa tak berteguq sapa. Afif, Ary pasai pa sebenaqnya ni? Cuba habaq mai kat aku.”

Afif melepaskan keluhan sebelum menjawab pertanyaan yang diajukan Hazim.

“Sebenarnya bos… kami… sa… saya dengan Elfira…” kata-kata Afif terhenti di situ saat melihat wajah Ariana yang mulai mendung. Dapat dia lihat airmata yang bertakung di kelopak mata gadis itu. Dia mendekatkan jarak di antara mereka. Namun segera Ariana bangkit lantas dia berdiri membelakanginya.

“Ary… duduk,” arah Hazim tegas.

Ariana merasa geram saat mendengar arahan majikannya itu. Jika diturutkan kata hati ingin saja dia melangkah keluar dari bilik  itu. Namun dia khuatir akan membuatkan majikannya bertambah berang. Majikannya itu sememangnya sangat tegas orangnya. Atau lebih tepat ‘Garang’.

Dengan perasaan sebal dia menghempas tubuh ke atas sofa yang di dudukinya tadi. Afif mengesat peluh yang merenik di dahi. Biarpun majikannya itu memasang penghawa dingin namun entah mengapa dirinya tetap berpeluh bagaikan dia berada di padang pasir saja. Baru saja Afif ingin membuka mulut bercerita mengenai masalah yang melanda dirinya dan Ariana tiba-tiba telefonnya berdering menandakan ada panggilan masuk.

Dia mendengus sebaik saja melihat nama yang tertera di skrin. Tanpa menjawab panggilan tersebut terus saja dia menyambung kata-kata yang dinantikan Hazim. Dari permulaan perkenalannya dengan Elfira yang akhirnya mengikat hatinya pada gadis itu. Sehinggalah punca Ariana merajuk dengannya. Segalanya dibongkarkan tanpa ada tertinggal walau satu cerita pun. Selesai saja Afif bercerita Hazim menggeleng kepala sambil merenung tajam pada Afif.

“Apa masalah hang ni Afif? Hang ni tak reti langsung nak jaga perasaan Ary. Aku tak faham dengan hang. Setakat perempuan macam sapa nama tadi? Elfira?” Afif menggangguk lemah.

“Ha, setakat perempuan macam Elfira tu hang toksah duk caiq la. Aku rasa Ary dengan Elfira jauh beza. Kalau hang tengok dengan mata hati hang, aku pasti hang akan nampak kelebihan yang ada pada Ary. Dah, la ni aku tak mau dengaq lagi hangpa gaduh. AKu nak hangpa berbaik semula. Kalau tak…” sengaja Hazim meleretkan suaranya. Sengaja ingin mendera perasaan kedua-dua pekerjanya itu.

Ariana sudah gelisah menanti kata-kata yang akan keluar dari mulut Hazim. Dia bimbang andainya Hazim memecatnya. Sementalah semenjak seminggu ini segala kerja yang dilakukannya serba tidak kena.

“Ka… kalau kami tak berbaik semula kenapa bos?” tanya Ariana dengan perlahan.

“Kalau tak hangpa dua orang aku pecat,” ujar Hazim dengan tegas lagi serius.

‘Apa? Gila betullah bos ni. Adui! Tapi… tak apalah. Lagipun aku rindu sangat nak bergurau dengan Afif macam selalu. Ary, rendahkanlah sikit ego kau. Sampai bila kau tak nak bertegur dengan Afif?’ soal Ariana pada dirinya sendiri.

‘Apa aku nak cakap eh? Adui!’ Afif runsing memikirkan ayat untuk menegur Ariana.

“Aku minta maaf.” Serentak Ariana dan juga Afif bersuara. Lantas mereka ketawa kecil.

Afif menarik nafas lega saat Ariana sudah mahu tersenyum. Entah mengapa dia merasakan suatu perasaan aneh menusuk jantungnya. Terasa bahagia saat Ariana sudah mahu menegur sapa dengannya.



p/s= sudi2kanlah komen sebarang dua terima kasih :)

No comments: